Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, februari 18, 2016

Berry's Breisels: Koekie's Kersttrui

Op mijn facebookpagina kan ik dagelijks een overzichtje bekijken met daarin de dingen die ik op deze dag in voorgaande jaren heb geplaatst. Vandaag zag ik de volgende update in mijn tijdlijn staan:

Misschien moet ik ook maar leren breien... tja...dat schreef ik inderdaad op 18 februari 2014. Aan het einde van dat jaar (ongeveer in oktober), kreeg ik van de Innocent Smoothies Goedgemutste Breicampagne in de Kiosk van het Centraal Station in Utrecht een breipakketje in handen. Twee kleine pennetjes en twee mini bolletjes wol. Die dag nam ik een beslissing. Van 'misschien' naar 'ik ga leren breien'. Het duurde even voor ik het helemaal doorhad, maar toen ik wist hoe het moest... Van Sinterklaas kreeg ik wol en echte aluminium breipennen in verschillende kleuren en sindsdien heb ik verschillende projectjes opgepakt. Tijd om eens een blogje te maken getiteld: Berry's Breisels. Te beginnen met mijn allereerste project na het breien van mutsjes voor Innocent: een truitje voor Koekiemonster.
(foto's: berry de nijs)


Het breipakketje waar het mee begon / mijn eerste mutsje

Koekie's Kersttrui
Het doel van deze trui was om te leren inbreien. Voor de mutsjes had ik de techniek voor recht en averecht aardig onder de knie. Ik kon al kleurwisselingen maken, maar wilde gewoon meer. Dus dat werd Youtube instructiefilmpjes kijken. Het zag er zo simpel uit... Dat moest ik toch ook kunnen? Op Pinterest vond ik het perfecte kertstrui patroon: kleine sneeuwvlokken en wellicht een rendier. Omdat ik nog niet precies wist hoeveel steken ik nodig had en dergelijke, werkte ik in eerste instantie op de gok. Ik nam het patroon als basis en had zoiets van: Ik zie wel waar het schip strandt. Ik heb het truitje dus redelijk op instinct en mijn eigen creativiteit gemaakt - althans het voorpand. Veel tellen en alles bijgehouden natuurlijk.


Het patroon van Pinterest / de eerste sterren

Het patroon moest 5 sterren herbergen (dus het patroon +1), dan kwam ik het mooiste uit. Voor de achterpandjes hield ik voor beide kanten de helft aan, zodat ze samen net zo eruit zouden zien als de voorkant, maar dan per pandje twee sneeuwsterren. Dat betekent dat je wat meer blauw moet breien voordat je aan het daadwerkelijke patroon begint. Mijn Koekie is immers een rugtas, dus moest ik rekening houden met de hengsels. Na de sneeuwvlokken te hebben gebreid heb ik aan beide zijden geminderd en daarbij het rendier flink moeten uittellen om het in het midden te krijgen.


Rendier met mindering / met een achterpandje

Uiteindelijk werd dit het patroon:
80 steken opzetten
Brei 4 toeren in boord steek: 2 recht, 2 averecht
Volg het sneeuwvlokkenpatroon voor de komende 13 toeren
(tip: wissel de draden wit en blauw per steek of per twee steken om zodat er geen halen of gaten ontstaan én neem het wit helemaal mee naar het einde van de pen voor een mooi stevig resultaat)
Brei 1 pen recht in blauw
Vanaf hier 18 toeren zowel links als rechts 2 steken samen breien aan het begin en einde van de pen, terwijl je het patroon van het rendier volgt. Deze begint op 7 steken voor het midden (voor de eerste pen even 40 steken aanhouden met tellen, waarbij de eerste mindering telt voor 2). Dat is dus op steek 33.
Minderen doe je 2 toeren wel, 2 toeren niet, 2 toeren wel, 2 toeren niet totdat het rendier patroon af is.
Brei 6 pennen boord 2 recht, 2 averecht
Recht afkanten

De achterpandjes:
40 steken opzetten
4 toeren boord: 2 recht 2 averecht
1 pen recht in blauw (zoals op de tekening in het patroon)
Voor het linkerpand tel je 7 blauw en dan begin je bij de eerste witte steek, vervolgens brei je twee keer het patroon en dan 6 blauw. Samen is dat 40 steken. Voor het rechterpand tel je er eerst 6 bij op en dan eindig je met 7 blauwe steken.
Volg het patroon en eindig met 1 pen blauw recht.
Dan geheel in blauw 18 toeren breien waarbij je weer om de twee pennen mindert door 2 steken samen te breien. LET OP: voor het linkerpand brei je deze steken alleen aan de linkerzijde samen en voor het rechterpand alleen aan de rechterkant. Zo hou je een rechte aansluiting in het midden.
Sluit de pandjes af met 6 toeren in boordsteek 2 recht, 2 averecht en een toer om rechtbreiend af te kanten.

Vervolgens zet je alles in elkaar. Hou rekening met de armsgaten.

Goed geknoopt
Ik kan nog geen knoopsgaten breien. Voor lange tijd heeft het truitje met veiligheidsspelden vast gezeten op zoek naar een oplossing. Uiteindelijk heb ik gekozen voor knopen. Mijn papa punnikte voor mij een veter die ik langs een zijde van de achterpandjes heb genaaid, waarbij ik uiteraard voor de knopen open ruimtes over liet. Een superoplossing die ik bij alle Koekie-truitjes heb toegepast. Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen. Overigens wil ik nog wel leren hoe ik knoopsgaten moet breien. Gelukkig heb ik een paar leuke breiboeken waar ik nog veel ideetjes uit kan putten.

Volgende keer in Berry's Breisels...
Mijn truitje voor mijn Koekiemonster rugzak was aardig goed gelukt. Hoewel ik het boordje te klein vond - het krult namelijk nog steeds op, zelfs na strijken - ben ik erg tevreden over het inbreien. Geen gekke openingen, maar echt zoals het hoort. Ja, voor een eerste keer was ik daar zeker trots op. Ook al was het truitje achteraf een tikkeltje te groot... Niet alles lukt de eerste keer. Volgende keer zal ik vertellen over een mislukte beenwarmer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown