Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

maandag, oktober 27, 2014

Doldwaze dierentuindagen (alweer)

Ik durf zo langzamerhand wel te zeggen dat het bezoeken van dierentuinen een echte hobby van me is. Eigenlijk durf ik dat wel al langer te zeggen hoor, want met drie abonnementen op zak en een teller die alweer boven de 30 (!) bezoeken staat kun je het gewoon niet ontkennen. En dat doe ik dus ook lekker niet. De afgelopen weken ben ik ook alweer in diverse tuinen geweest. Over Dierenpark Emmen en Landgoed Hoenderdaell schreef ik al eerder. Maar ik ben ook nog in Apenheul en Ouwehands Dierenpark geweest. (foto’s: Berry de Nijs)


Bezoekjes aan respectievelijk Dierenpark Emmen & Landgoed Hoenderdaell

Gorilla’s in de mist
Op 12 oktober ging ik lekker met Ploon naar Apenheul. De hele weg ernaar toe reden we in de mist en het klaarde eigenlijk pas op tijdens de voederpresentatie van de gorilla’s – al was het nog wel eventjes gorilla’s in de mist. Ondanks de mist en de drukte was het heel gezellig en kon je veel zien.



Op een gegeven moment brak zelfs de zon heerlijk door, waardoor veel apen het zich gemakkelijk gingen maken in het herfstzonnetje. Doordat ik lang bij Sandy’s corner had staan wachten op een colaatje en een lekker saucijzenbroodje, hadden we toch nog mooi de gelegenheid om Amos – die ineens buiten kwam spelen – te bekijken. Net zoals de neusaap – die ik eindelijk een keer op de foto heb gekregen – en de bonobo familie.




Ook hadden we nog een spannend momentje. Althans, ik vond het best wel spannend. Er is een doorloopgebied waar Hanuman langoeren wonen. Voordat je naar binnengaat staan er wat huisregels op de deur. Een daarvan is dat wanneer hij naar je lacht, hij dit niet vriendelijk bedoelt. En gelieve niet aan te raken. Het was even zoeken. Eentje lag op het dak – zijn voetje en puntje van de staart verraadde het verstopplekje – een ander zat wat te snacken op een boomstam. Ik dacht: dit is mijn kans om dit dier eens te fotograferen! En ja hoor, hoewel er weinig licht was, toch gelukt. Zit meneer (of mevrouw, dat heb ik niet gezien) ineens naar me te glimlachen! Oh-oh. Nog een paar fotootjes dan. Springt de aap van zijn tak en is in een paar passen bij de verhoging waarop wij lopen. Twee snelle arm- en beenbewegingen en hij zit pal voor me neus! Slik. Ik heb maar respectvol mijn ogen neergeslagen en een stapje of twee achteruit gedaan. Was wel gaaf zo dichtbij, maar de huisregels in acht nemen leek me wel slim. Na nog even gewinkeld te hebben (koffiebonen gekocht!) zijn we op huis aangegaan. Jawel, saampies hebben we echt genoten van een heerlijke dag.



Herfst in het berenbos
Op 23 oktober gingen papa, Ploon, Sammie en ik op kaartjes van de Vriendenloterij naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen. We hielden rekening met extra drukte wegens de herfstvakantie, maar eenmaal in het park viel de drukte van de parkeerplaats hartstikke mee. Zelfs op de normale drukke punten (bij de ijsberen bijvoorbeeld) viel het nu reuze mee. Ja, bij Ravotapia kon je buiten de kinderen horen spelen, maar daar hoefden wij toch niet te zijn.




De laaghangende herfstzon leverde bijzondere weerspiegelingen op, zoals bij de berberapen. Maar het herfstzonnetje maakte ook lekker lui, waardoor we veel slapende beren, tijgers en leeuwen hebben bekeken. En rode panda’s natuurlijk! Waarvan er eentje lekker in het zonnetje lag en de ander aan de wandel was. Het was aan een stuk genieten van de dieren. Heerlijk gewoon!




Oktober is bijna voorbij (en dus zal de Foto van de Maand niet lang op zich laten wachten), maar o wat waren er weer heerlijke doldwaze dierentuindagen bij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown