Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, juli 31, 2014

Throwback Thursday: Eindexamenstunt

Het is vast nog steeds traditie op vele scholen – en waarschijnlijk ook op de school waar ‘de Klop’ uiteindelijk heen verhuisd is – en ik denk ook niet dat een examenjaar er zonder kan. Ik heb het natuurlijk over de eindexamenstunt. Die van onze lichting in 1996 bestond uit de hemel en de hel met een vol met brandweerschuin gespoten kantine kuil. Ik was een engeltje (uiteraard) en we gingen wat leraren naar de hemel of de hel sturen. Het was natuurlijk heel erg leuk. De eindexamenstunt van 1995 (de lichting van mijn broer) begon al in de vroege ochtend en natuurlijk moest ik daar ook wat over schrijven in de schoolkrant.

De Eindexamen stunt 1995
Tekst Berry de Nijs V5-2

Het was op vrijdag, 12 mei om precies te zijn. Alle leerlingen die het eerste uur les hadden zaten op de grond en stonden in groepjes bij elkaar in de garderobe, omdat we de kantine niet in konden. Overal hingen posters met de gezichten van leraren erop die eruit zagen als VIKINGEN. Ik had al zo’n idee wat er aan de hand was: de eindexamen stunt zou vandaag worden uitgevoerd.

Het eerste uur had ik godsdienst in lokaal 37. Toen we binnen kwamen, misten we een aantal stoelen. Dit hoorde ook bij de stunt, want een paar minuten later werd er omgeroepen dat de stoelen in lokaal 4, 14, 41, 44 en 71 stonden.
Dat was niet het enige wat we het eerste uur voor onze kiezen kregen: een paar minuten later hoorden we een luid gesis van de gang komen. Martin, een jongen uit mijn klas, ging wil even kijken en meldde ons dat de hele gang blauw stond van de rook. Rook? Ja, precies: rook.
Even na onze bevinding, werd de deur opengetrokken en Dimme en Mathijs, verkleed als Vikingen, spoten ook ons lokaal vol rook met een mini-rookmachine.
De pret begon voor de eindexamenkandidaten dus al vroeg.
Om kwart voor elf begon het dan echt. Tijdens economie werd de deur opengetrokken door een Viking, Tonnie, die riep: ‘ZUIPEN, VRETEN, VECHTEN!! NU IN DE KANTINE!’
Dus wij met zijn allen naar de kantine, waar het ook blauw stond van de rook, in het midden kon men een zwembad onderscheiden met daar een balk overheen. Alle eindexamenkandidaten die aan de stunt meededen, waren verkleed als Vikingen, compleet met helm en zwaard en knots.
Er werden twee leraren teams samengesteld, die moesten laten zien hoe goed ze konden vechten, zuipen en vreten om mee te mogen naar Walhalla waar de Vikingen gingen vechten.
Als eerste moesten de leraren ZUURKOOL eten wat eindigde in een zuurkool-food fight. Daarna gingen ze zuipen, je mocht pas drinken als leraar zijnde, als je de kaart die je zuigend aan een ander moest geven, liet vallen.
En toen moesten de leraren vechten. Op de balk boven het water moesten ze naar elkaar toe schuiven en elkaar daarna met knotsen van de balk af proberen te slaan. Dat was echt heel erg leuk om te zien. Mijn complimenten aan de leraren die allemaal zo SCHITTEREND ter water gingen.
Toen de stunt was afgelopen dook iedereen in het zwembad, met als gevolg: de hele kantine was NAT!
De leerlingen en leraren hebben duidelijk genoten van de stunt. Ik ook.
En tegen de jongens en meiden die ik ken en hun eindexamen hebben gedaan: Ik hoop dat jullie allemaal geslaagd zijn en ik zal jullie missen!!!
Allemaal veel succes op jullie nieuwe scholen en opleidingen, en bedankt voor die moeilijke klus voor de nieuwe eindexamenkandidaten volgend jaar. Wat voor een stunt moeten wij nu weer bedenken, zodat we jullie overtroeven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown