Just me...

Een dag begint. De avond valt. Seizoenen wisselen. Alles verandert... ...ik ook... ...Weet jij nog wie je was?

donderdag, april 17, 2014

Throwback Thursday: 10 vragen aan

De rubriek ‘10 vragen aan’ was de manier voor leerlingen om hun leraren beter te leren kennen. Nu hadden we op College ‘de Klop’ een groot schare aan leuke leraren, dus het was eigenlijk best lastig om een leraar te kiezen. Ook vond ik het altijd reuze spannend om voor of na de les naar een leraar toe te lopen om te vragen of hij of zij geïnterviewd wilde worden voor de schoolkrant. Toch waren er genoeg die direct volmondig ‘ja’ zeiden. Zoals meneer van der Meer, mijn geschiedenisleraar. Hij was mijn eerste ‘slachtoffer’ van ’10 vragen aan’, en ook een van de leukste! Helaas heb ik maar een jaartje les van hem gehad (maar mijn andere geschiedenisleraren vond ik ook tof hoor). Overigens de Hament uit dit interview heet Lex Hament en was de conciërge op College ‘de Klop’.

10 vragen aan: Meneer van der Meer, geschiedenisleraar
door Berry de Nijs, V3-2

1. Hoe lang geeft u hier al les?
Meneer van der Meer: ‘Bijna een jaar.’

2. Komt u weleens te laat? En zo ja, waarom?
Van der Meer (grinnikt): ‘Ja, ik had een roosterwijziging gehad en dat was ik vergeten. Dus ik kom aan het eind van het eerste uur op school, vraagt Hament: “Waar was jij?”. Ik was dus vergeten dat ik het eerste uur les moest geven.’

3. Wat vindt u van uw medeleraren?
Van der Meer: ‘Ik vind het aardige mensen, je kan er goed mee praten. In sommige scholen heb je van die vaste groepjes waar je niet tussen komt.’
Heeft u concurrentie van uw collega’s geschiedenis?
Van der Meer: ‘Ik denk het wel. Als Van Hees en Van Osta hun volledige banen terugkrijgen, dan moet ik hier weer weg. En dat is waarschijnlijk na de zomervakantie.’

4. Was u vroeger goed in het vak waar u nu les ingeeft, dus geschiedenis?
Van der Meer: ‘Ik was best redelijk in geschiedenis. In het laatste jaar had ik een meningsverschil met mijn leraar. Ik vond dat ik gelijk had. Dat vind ik nu trouwens nog steeds.’

5. Vindt u uzelf een strenge leraar?
Van der Meer (lacht): ‘Nee, ik vind mijzelf geen strenge leraar.’

6. Wat zijn uw hobby’s?
Van der Meer: ‘Tja… dat is lastig. Ik houd van reizen, niet met een vliegtuig, maar met een boot of een trein. Door Europa of zo.’

7. Wat is uw lievelingseten?
Van der Meer: ‘Als ik het zelf klaarmaak… MACARONI! Het is snel klaar, het is makkelijk en lekker!’

8. Als u mocht kiezen, wat voor een dier zou u dan willen zijn, en waarom?
Van der Meer (heel zelfverzekerd): ‘Een kat, want mijn kat die ligt ’s morgens op een stoel te slapen en als ik ’s middags thuis kom, ligt ie daar nog en dan denk ik: “Dat zou ik ook wel willen, slapen, eten en je verders nergens druk om maken”.’

9. Weet u een leuke anekdote?
Van der Meer: ‘Goh, dat is een moeilijke vraag. Ik gaf les in Bussum en ik besloot om met een tweede klas op excursie naar het Spoorweg Museum te gaan. Aan ’t einde van de dag was ik twee leerlingen kwijt. Ik zoeken in het museum, zelfs laten omroepen. Wat bleek nou, beide leerlingen waren niet mee geweest, ze stonden ’s morgens al bij de verkeerde trein.’

10. Heeft u nog een goede raad voor onze lezers?
Van der Meer: ‘Weer zo’n moeilijke… eh… ik zou graag willen dat de leerlingen de krant zouden lezen, dus niet de strips en de sportpagina’s.’


Illustratie van Henk de Nijs (mijn broer)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden voor plaatsing eerst ter goedkeuring voorgelegd aan de auteur.

B'Day Countdown